Stavební úsek N2 Všemily

O výstavbě opevnění v prostoru mezi Labem a Novou Hutí, do kterého spadá i stavebí úsek N2 - Všemily se uvažovalo už v roce 1936. Původně zde mělo být vybetonováno 26 izolovaných pěchotních srubů těžkého opevnění, které by uzavíraly důležité komunikace. Od této realizace bylo však ještě téhož roku upuštěno a jejich výstavba byla odložena na pozdější období. Na jaře roku 1937 však došlo ve zmíněném prostoru k novému vyměřování, tentokrát však objektů lehkého opevnění nového typu (vz.37). Stavební úsek N2 - Všemily, byl společně se sousedním úsekem O1 - Hřensko původně zadán jako jeden stavební úsek O - Česká Kamenice, který začínal u Labské stráně a končil u obce Lipnice, kde na něj navazoval stavební úsek N - Kaltenbach.

Velitelství II. sboru schválilo dne 17.7.1937 výstavbu stavebního úseku O - Česká Kamenice. V tomto úseku mělo být vybudováno celkem 82 objektů lehkého opevnění: 59 objektů typ A, 2 objekty typ B, 7 objektů typ D a 14 objektů typ E. V neveřejné soutěži bylo osloveno šest státně a odborně spolehlivých stavebních firem.

1 - Ing. Lederer a Bloch, podnikatelství staveb Teplice - Šanov
2 - Ing. Viktor Levin, podnikatelství staveb Kolín I.
3 - Rudolf Uhlíř, stavitel Děčín
4 - Arch. Václav Bečvářovský, stavitel Mladá Boleslav
5 - Arch. Ing. Leonard Ludera, stavitel Stará Boleslav
6 - Arch. J. Adam, stavitel Brandýs nad Labem

Zástupci těchto firem se nejdříve v kanceláři VSD seznámili s plány objektů a jejich umístěním. Poté provedli s vojenským stavebním dozorem ve dnech 12-14.7.1937 pochůzku přímo v terénu kde jim byla ukázána místa budoucích objektů. Stavební firmy poté museli podat své nabídky do 27.7.1937. Po vyhodnocení všech nabídek, vyhrála soutěž na výstavbu celého úseku s nejvýhodnější finanční nabídkou stavební firma Ing. Leonarda Ludery, stavitele ze Staré Boleslavi. Dne 18.8.1937 byl firmě zadán stavební úsek O - Česká Kamenice k výstavbě, kdy dokončení stavebních prací bylo stanoveno na 180 pracovních dní. Stavební firma si zřídila na nádraží v České Kamenici svojí kancelář odkud řídila práce na staveništích. Velitelem vojenského stavebního dozoru se stal mjr. pěch. Alois Votruba se sídlem v České Kamenici.

V zimní přestávce 1937-1938 došlo k rozdělení stavebního úseku O - Česká Kamenice na dva samostatné stavební úseky O1 - Hřensko a N2 - Všemily. V té době došlo také k úpravám počtů a typů objektů lehkého opevnění v těchto úsecích. Stavební úsek O1 - Hřensko začínal u Labské stráně a končil u obce Janov. Stavební úsek N2 - Všemily začínal u Dolského mlýna a končil u obce Lipnice. Číslování objektů však zůstalo stejné, v úsek O1 objekty 1 až 17 v prvním sledu a objekty 201 a 202 ve druhém sledu. V úsek N2 objekty číslo 18 až 60 v prvním sledu a objekty 203 až 209 ve druhém sledu. Stavební úsek N zůstal stejný jen byl přejmenován na N1 - Kaltenbach (Studený). 

Ve stavebním úseku N2 - Všemily bylo budováno 50 objektů ( 40 typ A, 1 typ B, 4 typ D a 5 typ E) 43 objektů v prvním sledu a 7 objektů ve druhém sledu. Dne 6.10.1937 byl vybetonován první objekt N2/28/A-120Z, jako poslední objekt byl dne 12.8.1938 vybetonován N2/52/A-160. Stavební úsek N2 byl náročný tím, že většina objektů se betonovala v příliš členitém terénu (rokle, skály, prudké kopce). Za tímto účelem si stavební firma najímala řemeslníky a pomocné dělníky i z okolních vesnic a měst. I přesto firma dokázala vybetonovat průměrně sedm objektů lehkého opevnění za měsíc a zvládnout vybudovat všech 50 objektů celého úseku za 10 měsíců. 

Jelikož většina úseku vede lesním porostem neprůchodným pro motorizované a tankové jednotky, byly překážky budované většinou v provedení lehkém - protipěchotním. Za tímto účelem si stavební firma Ing. Ludery zřídila v obci Jánská výrobu protipěchotních překážek a odtud byly dopravovány na staveniště. Vyjímkou byl pouze úsek v údolí říčky Kamenice a jediná významnější silnice Jetřichovice-Jánská, která byla pro tanky a těžkou techniku průchodná. Z toho důvodu zde byla v otevřeném terénu mezi objekty č.27 - č.30 instalována těžká překážka, tvořená z protitankových ocelových rozsocháčů (ježků). Dále byla tato těžká protitanková překážka zřízena v okolí objektů č.32 - č.33 a doplněna protitankovým stupněm. Posledním místem kde byla istalována těžká protitanková překážka je okolí objektů č.37 a č.38.

Objekt N2/36/A-180
Vytvořeno službou Webnode
Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky